مقایسه تأثیر یک دوره تمرینات ثبات مرکزی و تمرین در آب بر تعادل ایستا و پویا دختران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج

2 دانشیار گروه آموزشی بیومکانیک وآسیب شناسی ورزشی دانشگاه خوارزمی

3 استادیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج

چکیده

زمینه و هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرینات ثبات مرکزی و تمرین در آب بر تعادل، انعطاف ناحیه تنه و عملکرد اندام تحتانی دختران کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر  است.
روش بررسی: نمونه‌های تحقیق شامل 30 دانش‌آموز دختر کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر مدرسه استثنایی نظام مافی بودند که به‌طور تصادفی به دو گروه تجربی (20 نفر) و کنترل (10 نفر) تقسیم شدند. جهت اندازه­گیری تعادل ایستا از آزمون اصلاح شده لک لک و تعادل پویا تست راه رفتن پاشنه به پنجه، استفاده گردید. گروه تجربی به مدت 8 هفته (3 جلسه در هفته) تمرینات خود را در محیط استخر انجام دادند و گروه کنترل در طول مطالعه از انجام هرگونه فعالیت اجتناب نمودند.
یافته ­ها: یافته­ های آماری نشان داد که در اندازه ­گیری تعادل ایستا و پویا تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بیشتر از تمرینات در آب بود (05/0p <). در انعطاف‌پذیری تأثیر تمرینات در آب بیشتر از تمرینات ثبات مرکزی (05/0p <) و در عملکرد اندام تحتانی تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بیشتر از تمرینات در آب بود (05/0p <).
نتیجه ­گیری: در پژوهش حاضر مشاهده شد که تمرینات ثبات مرکزی و همچنین تمرینات در محیط آب باعث افزایش تعادل ایستا و پویا در کودکان کم‌توان ذهنی می­گردد. تمرینات ثبات مرکزی از طریق تقویت عضلات عمقی بدن در ناحیه شکم، لگن و ران‌ها و همچنین ثبات و استحکام نواحی نام برده می‌تواند برای کودکان کم‌توان ذهنی مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها


 
 
Clark, M. A., Fater, D., Reuteman, P. (2000). “Core (trunk) stabilization and its importance for closed kinetic chain rehabilitation”, Journal of sport rehabilitation, 54-66.
Eric, G., Johonson, P., (2007). “The effects of Pilates-based exercise on dynamic balance in healthy adults”, Journal of strength and conditioning research, 522-528.
Hamadi, R., Barati, A. (2012). “The effect of six weeks of central stability training on the dynamic balance of the mentally retarded and healthy individuals”, Scientific Journals Management System, (3). (In Persian)
Haghghi, A., Zaferanie, E., Zaferanie, M. (2018). “The effect of an exercise session with different number of sessions on some indicators of physical and motor fitness in mentally retarded girls”, Journal of Rehabilitation Medicine, (7), 244-254. (In Persian)
Hesari, F., Daneshmani, A., Mahdavi, J. (2013).The Effect of 8 Weeks of Core Stabilization Training Program on Balance in Hearing Impaired Student”. Journal of exercise and Medicine, (3). (In Persian)
Horvat, M., Franklin, C. (2001). “The effects of the environment on physical activity patterns of children with mental retardation”, Journal of research quarterly for exercise and sport, 72:189-195.
Hodges, P.W., Richardson, C. A, (1997). “Contraction of the abdominal muscles associated with movement of the lower limb”, Journal of Phys Ther, 132-142.
Fotiadou, C.,  Lazaridou, E., Ioannides, D. (2014). “Management of Psoriasis in Adolescence”, Journal of  Adolescent Health, Medicine and Therapeutics, 25-34.
Kalkhoran, J., Shariati, A., Bahrami, H. (2017). “The effect of play therapy on short-term memory of trainable mental retardation”, 73-88. (In Persian)
Kubilay, N., Yıldırım, Y., Kara, B., Harutoğlu, A. (2011). “Effect of balance training and posture exercises on functional level in mental retardation”, journal of Physical Therapy and Rehabilitation, 22(2), 55-64.
Tahmasebi, K. H., Ghasemi, R. (2013). “The effect of rebound exercises on static and dynamic balance of educable mentally retarded children”, Research in Rehabilitation Sciences, (9). (In Persian)
 Lahatinen, U., Rintala. P., Malin. A. (2007). “Physical performance of individuals with intellectual disability: A 30 – year follow up”, Journal of Adapted Physical Activity Quarterly, 125-143.
Mcaskey, A. J. (2011). “The Effects of Core Stability raining on Star Excursion Balance Test and Global Core Muscular Endurance”, Journal of Medicine.
Mojtahedi, H. (2012). “Sports tests of Iran textbook publishing company”. (In Persian)
Paraskevi, G., Fotini, A., Konstantina, D., Maria, L., Eleftherios, K. (2012). “Effect of a hippotherapy intervention program on static balance and strength in adolescents with intellectual disabilities”, Journal of Research in Developmental Disabilities, 2265-2270.
Panjabi, M., Abumi, K., Duranceau, J. (1998). “Spinal stability and intersegment muscle forces: a biomechanical model”, Journal of Spine, 194-200.
Poranjbar, M., Mahani, N. (2005). “The effect of aerobic and anaerobic exercise on anxiety”, Journal of Kerman University of Medical Sciences, 51-56. (In Persian)
Salari, A. (2012). The effect of a 12-week training program on the central area of the body on the static and dynamic balance of blind female athletes, M.S. Thesis Shahid Bahonar University of Kerman. (In Persian)
Sharifie, P. (2000). Mentally Retarded Children Turn to Educational Psychology, First Edition, Faden Publishing.
Stonovich, L.J., Hu, J. (2018). “The effect inverness of health physical fitness programs on people with intellectual disabilities living term effect”, Research in Developmental Disabilities, 31(3).
Yılmaz, I., Ergun, N., Konukman, F., Agbuga, B., Zorba, E., Cimen, Z. (2009). “The effects of water exercises and swimming on physical fitness of children with mental retardation”, journal of human kinetics, (21), 105‐111.