مروری بر آزمون‌های عملکردی ارزیابی تعادل در افراد دارای نقص شنوایی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی‌ارشد تربیت بدنی (گرایش حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی)، گروه حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

3 دانشجوی دکترای تربیت بدنی (گرایش حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی)، گروه حرکات اصلاحی و آسیب‌شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

4 دکترای تخصصی شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

چکیده

زمینه و هدف: هدف از این مطالعه جمع‌آوری آزمون‌های عملکردی ارزیابی تعادل افراد دارای نقص شنوایی می‌باشد.
روش بررسی: این مطالعه به‌صورت مرور سیستماتیک بود و بررسی جامعی بر آزمون‌های عملکردی ارزیابی تعادل در افراد دارای نقص شنوایی صورت گرفت. جستجو در پایگاه‌های PubMed, Web of Science, Cochrane Central Register of Controlled Clinical Trials, Google Scholar, and Scopus انجام شد. دوره جستجو از آغاز تا آوریل 2021 صورت گرفت. علاوه بر این، جستجوی دستی و بررسی کامل منابع مقالات نیز انجام گردید.
یافته‌ها: 21 آزمون مختلف از 15 مقاله استخراج شدند که برای ارزیابی عملکردی تعادل افراد دارای نقص شنوایی مورد استفاده قرار گرفته بودند. بعد از بررسی دقیق آزمون‌های به‌کار گرفته شده برای ارزیابی عملکردی تعادل افراد دارای نقص شنوایی مشخص شد که مطالعات از 9 آزمون برای ارزیابی تعادل ایستا و 8 آزمون برای ارزیابی تعادل پویا و 4 آزمون چندبخشی برای ارزیابی عملکردی تعادل در افراد دارای نقص شنوایی استفاده کرده‌اند.
نتیجه‌گیری: آزمون‌های عملکردی که برای ارزیابی تعادل در افراد دارای نقص شنوایی استفاده شده‌اند، آزمون‌هایی هستند که برای سایر گروه‌ها نیز به‌کار گرفته شده‌اند و آزمون‌های عملکردی که به‌صورت اختصاصی ارزیابی دقیقی از تعادل این افراد داشته باشد، وجود ندارد. به نظر می‌رسد برای این‌که مشخص شود که کدام آزمون‌های عملکردی ارزیابی دقیق و درستی از تعادل افراد دارای نقص شنوایی دارد، نیاز هست که مطالعات پژوهشی با هدف بررسی روایی آزمون‌های عملکردی با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و دقیق ارزیابی تعادل انجام بگیرد تا مشخص شود که کدام یک از آزمون‌ها، عملکرد دقیق و بهتری در بررسی تعادل افراد دارای نقص شنوایی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Baluchi, Ramin, Babakhani, Farideh, Sheikhhoseini, Rahman, Panahi Yeng Abad, Mohsen, & Shirzad, Elham (2018). “Effect of 8-week Pilates exercises on kinematic parameters of balance and gait in deaf high school students”, Journal of Mazandaran University of Medical Sciences, 27(156), 194-198.
Cetin, Sebahat Yaprak, Erel, Suat, & Bas Aslan, Ummuhan. (2020). “The effect of Tai Chi on balance and functional mobility in children with congenital sensorineural hearing loss”, Disability and rehabilitation, 42(12), 1736-1743.
COŞKUN, BETÜL, Unlu, Gurcan, Golshaei, Bahman, Kocak, Settar, & Kirazcı, Sadettin. (2019). Comparison of the static and dynamic balance between normal-hearing and hearing-impaired wrestlers.
De Kegel, Alexandra, Dhooge, Inge, Peersman, Wim, Rijckaert, Johan, Baetens, Tina, Cambier, Dirk, & Van Waelvelde, Hilde. (2010). “Construct validity of the assessment of balance in children who are developing typically and in children with hearing impairments”, Physical therapy, 90(12), 1783-1794.
De Kegel, Alexandra, Dhooge, Ingeborg, Cambier, Dirk, Baetens, Tina, Palmans, Tanneke, & Van Waelvelde, Hilde. (2011). “Test–retest reliability of the assessment of postural stability in typically developing children and in hearing impaired children”, Gait & posture, 33(4), 679-685.
de Souza Melo, Renato (2017). “Gait performance of children and adolescents with sensorineural hearing loss”, Gait & posture, 57, 109-114.
de Souza Melo, Renato, da Silva, Polyanna Waleska A, Tassitano, Rafael Miranda, Macky, CFST, & da Silva, Lícia Vasconcelos C. (2012). “Balance and gait evaluation: comparative study between deaf and hearing students”, Rev Paul Pediatr, 30(3), 385-391.
de Souza Melo, Renato, Lemos, Andrea, Raposo, Maria Cristina Falcão, Belian, Rosalie Barreto, & Ferraz, Karla Mônica. (2018). “Balance performance of children and adolescents with sensorineural hearing loss: Repercussions of hearing loss degrees and etiological factors”, International journal of pediatric otorhinolaryngology, 110, 16-21.
Duarte, Marcos, & Freitas, Sandra MSF (2010). “Revision of posturography based on force plate for balance evaluation”, Brazilian Journal of physical therapy, 14(3), 183-192.
Herdman, Susan J, & Clendaniel, Richard (2014). Vestibular rehabilitation, FA Davis.
Hertel, Jay, Miller, S John, & Denegar, Craig R (2000). “Intratester and intertester reliability during the Star Excursion Balance Tests”, Journal of sport rehabilitation, 9(2), 104-116.
Ivanenko, Yury, & Gurfinkel, Victor S. (2018). Human postural control, Frontiers in neuroscience, 12, 171.
Jafarnezhadgero, Amir Ali, Majlesi, Mahdi, & Azadian, Elaheh. (2017). “Gait ground reaction force characteristics in deaf and hearing children”. Gait & posture, 53, 236-240.
Lima, Rubianne. (2017). “Balance assessment in deaf children and teenagers prior to and post capoeira practice through the Berg Balance Scale”, The international tinnitus Journal, 21(2), 77-82.
Majlesi, Mahdi, Azadian, Elaheh, Farahpour, Nader, Jafarnezhad, Amir Ali, & Rashedi, Hosein. (2017). “Lower limb muscle activity during gait in individuals with hearing loss”, Australasian physical & engineering sciences in medicine, 40(3), 659-665.
Majlesi, Mahdi, Farahpour, Nader, Azadian, Elaheh, & Amini, Mahdi (2014). “The effect of interventional proprioceptive training on static balance and gait in deaf children”, Research in developmental disabilities, 35(12), 3562-3567.
Mancini, Martina, & Horak, Fay B. (2010). “The relevance of clinical balance assessment tools to differentiate balance deficits”, European journal of physical and rehabilitation medicine, 46(2), 239.
Melo, Renato de Souza, Lemos, Andrea, Macky, Carla Fabiana da Silva Toscano, Raposo, Maria Cristina Falcão, & Ferraz, Karla Mônica. (2015). “Postural control assessment in students with normal hearing and sensorineural hearing loss”, Brazilian Journal of otorhinolaryngology, 81(4), 431-438.
Melo, Renato de Souza, Marinho, Sônia Elvira dos Santos, Freire, Maryelly Evelly Araújo, Souza, Robson Arruda, Damasceno, Hélio Anderson Melo, & Raposo, Maria Cristina Falcão. (2017). “Static and dynamic balance of children and adolescents with sensorineural hearing loss”, Einstein (São Paulo), 15(3), 262-268.
Melo, Renato S, Tavares-Netto, Afonso Rodrigues, Delgado, Alexandre, Wiesiolek, Carine Carolina, Ferraz, Karla Mônica, & Belian, Rosalie Barreto (2020). “Does the practice of sports or recreational activities improve the balance and gait of children and adolescents with sensorineural hearing loss? A systematic review”, Gait & Posture, 77, 144-155.
Midday, Dhiman (2018). Differentiation of gait pattern between normal and hearing impaired males.
Oyewumi, Modupe, Wolter, Nikolaus E, Heon, Elise, Gordon, Karen A, Papsin, Blake C, & Cushing, Sharon L. (2016). “Using balance function to screen for vestibular impairment in children with sensorineural hearing loss and cochlear implants”, Otology & Neurotology, 37(7), 926-932.
Riemann, Bryan L, & Lephart, Scott M. (2002). “The sensorimotor system, part I: the physiologic basis of functional joint stability”, Journal of athletic training, 37(1), 71.
Runge, CF, Shupert, CL, Horak, FB, & Zajac, FE. (1998). “Role of vestibular information in initiation of rapid postural responses”, Experimental Brain Research, 122(4), 403-412.
Said, Eman AF. (2013). “Clinical balance tests for evaluation of balance dysfunction in children with sensorineural hearing loss”, The Egyptian Journal of Otolaryngology, 29(3), 189-201.
Samuel, Asir John, Solomon, John, & Mohan, Divya. (2015). “A critical review on the normal postural control”, Physiotherapy and Occupational Therapy Journal, 8(2), 71.
Shavikloo, Javad, & Norasteh, Aliasghar. (2018). The Effect of Six Weeks Neuromuscular Training Program on Balance of Congenital Deafness Students.
Sokolov, Meirav, Gordon, Karen A, Polonenko, Melissa, Blaser, Susan I, Papsin, Blake C, & Cushing, Sharon L. (2019). “Vestibular and balance function is often impaired in children with profound unilateral sensorineural hearing loss”, Hearing research, 372, 52-61.
Veiskarami, Parvin, & Roozbahani, Mehdi. (2020). “Motor development in deaf children based on Gallahue's model: a review study”, Auditory and Vestibular Research, 29(1), 10-25.
Vernadakis, Nikolaos, Papastergiou, Marina, Giannousi, Maria, & Panagiotis, Antoniou. (2018). “The effect of an exergame-based intervention on balance ability on deaf adolescents”, Sport Sci., 11, 36-41.
Walicka-Cupryś, Katarzyna, Przygoda, Łukasz, Czenczek, Ewelina, Truszczyńska, Aleksandra, Drzał-Grabiec, Justyna, Zbigniew, Trzaskoma, & Tarnowski, Adam. (2014). “Balance assessment in hearing-impaired children”, Research in developmental disabilities, 35(11), 2728-2734.
Wilkinson, Erin, & Morford, Jill P. (2020). “How bilingualism contributes to healthy development in deaf children: A public health perspective”, Maternal and Child Health Journal, 24(11), 1330-1338.
Zakeri, Foroogh, & Taghian, Farzaneh. (2020). “Comparing the Effect of 8 Weeks of Total Body Resistance Exercise and Core Stability Training on Selected Common Abnormalities and Postural Control in Deaf Adolescents”, Journal of Rehabilitation Sciences & Research, 7(2), 87-95.
Zarei, Hamed, & Norasteh, Ali Asghar. (2020) “The effect of 8 weeks proprioception training without visual input on single-limb standing balance time in deaf students: A randomized controlled trial”, Journal of Bodywork and Movement Therapies, 24(2), 63-68.
Zuniga, M Geraldine, Dinkes, Roni E, Davalos-Bichara, Marcela, Carey, John P, Schubert, Michael C, King, W Michael, ... Agrawal, Yuri. (2012). “Association between hearing loss and saccular dysfunction in older individuals”, Otology & neurotology: official publication of the American Otological Society, American Neurotology Society [and] European Academy of Otology and Neurotology, 33(9), 1586.
 
­