تاثیر هشت هفته تمرین های ترکیبی NASM و تنفسی بر راستای ستون فقرات، ظرفیت تنفسی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به هایپر کایفوزیس: یک کارآزمایی بالینی تصادفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بین المللی امام رضا

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی از دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد

3 دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم ورزشی

10.22084/rsr.2024.28635.1720

چکیده

زمینه و هدف: تغییرات سیستم اسکلتی-عضلانی در سالمندان عواقب زیادی  از جمله، کوتاه شدن ستون قدامی ستون فقرات خواهد شد، با توجه به اهمیت این مسئله، هدف از مطالعه حاضر تاثیر هشت هفته تمرین های ترکیبی NASM و تنفسی بر راستای ستون فقرات، ظرفیت تنفسی و کیفیت زندگی سالمندان مبتلا به هایپر کایفوزیس(یک کارآزمایی بالینی تصادفی)می باشد.
روش بررسی: درمطالعه حاضر ۳۰ سالمند (۶۰ تا ۷۵ سال زن و مرد) مبتلا به  کایفوز از مرکز بهزیستی شهر مشهد به عنوان نمونه برای این پژوهش انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه های تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه ۶۰ دقیقه به انجام تمرینات اصلاحی پرداختند گروه کنترل هیچ‌گونه فعالیت ورزشی منظمی نداشتند. میزان انحنای کایفوز، ظرفیت تنفسی  و کیفیت زندگی  در قبل و بعد از مداخله انجام اندازه‌گیری شد. از آزمون تحلیل کواریانس و تی همبسته برای مقایسه بین دو گروه آزمایش و کنترل قبل و بعد از تمرین استفاده شد.
­نتایج: نتایج نشان داد که میزان انحنای کایفوز، در گروه تجربی به طور معناداری کاهش پیدا کرده است (۰/۰۰۰=P) ( با اختلاف میانگین و انحراف معیار، ۳/۰۴±۵). در حالی که این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود(۰/۰۵<P)، همچنین؛ میزان سلامت جسمی و روانی، کیفیت زندگی و ظرفیت های ریوی، در گروه تجربی به طور معناداری افزایش پیدا کرده است(۰/۰۰۰=P)؛ در حالی که این تغییرات در گروه کنترل معنادار نبود(۰/۰۵<p). پس از برآورد میانگین در گروه های تجربی، مقایسه نمرات میانگین پس آزمون گروه و زنان و مردان نشان داد که، کیفیت زندگی بین گروه مردان و زنان تفاوت معنی داری دارد (۰/۰۳۴=P).
نتیجه­گیری: باتوجه به نتایج هشت هفته تمرین های اصلاحی به همراه تنفسی می تواند تاثیر مثبتی در بهبود راستای ستون فقرات، ظرفیت تنفسی و کیفیت زندگی در سالمندان داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات