بررسی اثر کینزیوتیپینگ و فیدبک خارجی در زمان واقعی بر عملکرد اندام تحتانی حین تکلیف اسکات تک پا در افراد با راستای تیبیوفمورال واروس: یک مطالعه مقطعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

10.22084/rsr.2024.29307.1740

چکیده

زمینه و هدف: اثربخشی بارخورد بیرونی آنی بر کاهش عوامل خطرزا بیومکانیکی به خوبی ثابت شده است، اما به طور همزمان ارتباط آن با عملکرد پلایومتریک ورزشکاران ناشناخته باقی مانده است. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر بررسی اصلاح آنی ولگوس دینامیک زانو  (DKV)  بر عملکرد پرشی ورزشکاران تفریحی حین انجام تکلیف حرکتی Stop-jump بود.
روش بررسی: بیست و یک ورزشکار تفریحی مرد با نقص حرکتی DKV در این تحقیق شرکت کردند. اطلاعات کینماتیکی، کینتیکی، و الکترومیوگرافی عضلات اندام تحتانی به طور همزمان قبل و بعد از ارائه آنی بازخورد بیرونی مبتنی بر اصلاح نقص حرکتی DVK  حین انجام تکلیف حرکتی Stop-jump ثبت شد. قابل ذکر است که عملکرد پرشی بر اساس شاخص قدرت واکنشی تعدیل شده (RSImod) محاسبه و بیان شد.
­نتایج: ارائه آنی بازخورد بیرونی به طور قابل‌توجهی موجب کاهش اداکشن و چرخش داخلی مفصل هیپ و افزایش حداکثر فلکشن زانو حین انجام تکلیف حرکتی Stop-jump شد، که با کاهش فعالیت الگترومایوگرافی عضلات وستوس لترالیس (VL)، گلوتئوس مدیوس (Gmed)  و تنسور فاشیا لاتا (TFL)  همراه بود. علاوه بر این، افراد پس از مداخله به طور قابل توجهی زمان تیک آف را افزایش دادند که با کاهش عملکرد پرشی بر اساس شاخص RSImod  بود.
نتیجه­گیری: یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر حاکی از این بود که اصلاح آنی نقص حرکتی DKV مبتنی بر ارائه بازخورد بیرونی تأثیر منفی بر عملکرد پرشی ورزشکاران حین انجام تکلیف حرکتی Stop-jump بر اساس شاخص RSImod دارد، که به دلیل افزایش حداکثر فلکشن زانو و متعاقبا افزایش زمان تیک آف حین فرود بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات