تاثیر و ماندگاری تمرینات ورزشی چندوجهی بر سرعت راه رفتن، تعادل و ترس از سقوط سالمندان کم تحرک: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 استادیار، گروه بیومکانیک ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مازندران، شهر بابلسر، ایران

10.22084/rsr.2024.29261.1738

چکیده

زمینه و هدف: سالمندی با اختلالاتی در تعادل و راه رفتن همراه است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر و ماندگاری تمرینات ورزشی چندوجهی بر سرعت راه رفتن، تعادل و ترس از سقوط سالمندان کم تحرک انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده ۲۷ نفر (۱۳ نفر در گروه تمرینی و ۱۴ نفر در گروه کنترل) شرکت کردند. تعادل ایستا و پویا، سرعت راه رفتن و ترس از سقوط با کمک آزمون­های ارزیابی خطاهای تعادل، مینی بست تست، حداکثر سرعت راه رفتن ۱۲ متر و مقیاس بین المللی کارآمدی افتادن ارزیابی شدند. تمرینات به مدت ۸ هفته و ۳ جلسه در هر هفته توسط گروه­ تمرینی انجام شد. بررسی تغییرات با آزمون آماری آنوا با اندازه گیری­های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. عملیات آماری با نرم افزار SPSS24 انجام شد.
­نتایج: نتایج نشان داد در گروه تمرینی بین پیش آزمون و پس آزمون در متغیرهای مورد بررسی تفاوت وجود دارد (۰/۰۵≥p). همچنین در متغیرهای ترس از سقوط، تعادل ایستا در سطح سفت، تعادل ایستا در سطح نرم، نمره کل تعادل ایستا، تعادل پویا و سرعت راه رفتن تفاوت معنی دار بین دو گروه مشاهده شد (۰/۰۵≥p). علاوه ­بر این اثر تمرینات بر متغیرهای مورد بررسی ماندگار بود (۰/۰۵≥p).
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می­رسد استفاده از تمرینات ورزشی چندوجهی می­تواند بر تعادل و سرعت راه رفتن و به دنبال آن کاهش خطر سقوط سالمندان تاثیر داشته باشد که این اثرات پس از 8 هفته ماندگار بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات