تأثیر هشت هفته تمرینات ریباندتراپی بر تعادل ایستا و پویا و قدرت اندام تحتانی کودکان دارای اختلال نقص توجه / بیش فعالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار آسیب شناسی و حرکات اصلاحی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه اصفهان

2 کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

زمینه و هدف: تمرینات ریباند تراپی به عنوان یک روش تمرینی جدید که موجب تحریک مکانیکی سیستم عصبی-عضلانی می‌شود، مورد توجه پژوهشگران و توان بخشان قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر مطالعه تأثیر 8 هفته تمرینات ریباندتراپی بر تعادل ایستا و پویا و قدرت اندام تحتانی کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود.
روش بررسی: 30 نفر ازکودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی با میانگین سن (1/1±07/8 )، وزن( 5/7±6/25 )و قد(1/11±125) به صورت داوطلبانه در این پژوهش نیمه تجربی شرکت کردند و به طور تصادفی به دو گروه کنترل(15نفر) و تجربی(15نفر) تقسیم شدند. از آزمون لک لک و آزمون تعادلیY به ترتیب برای اندازه گیری تعادل ایستا و پویا استفاده شد. قبل و بعد از دوره تمرینی قدرت عضلات چهار سر ران، همسترینگ و عضلات دورسی فلکسور و پلنتار فلکسور تمامی مشارکت جویان با استفاده از دینامومتر دستی اندازه گیری شد. گروه تجربی به مدت 8 هفته، هفته ای سه جلسه 45 دقیقه ای تمرینات ریباندتراپی را انجام دادند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمونt مستقل صورت گرفت.
یافته ها: نتایج، افزایش معنی داری را در تعادل ایستا و پویا در جهت‌های قدامی، خلفی-داخلی، خلفی-خارجی و تعادل کلی و همچنین قدرت اندام تحتانی در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل نشان داد (p<0/05).
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تمرینات ریباندتراپی می تواند بر بهبود تعادل ایستا و پویا و قدرت عضلات اندام تحتانی مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Bohannon, R. W. (1986). Test-retest reliability of hand-held dynamometry during a single session of strength assessment. Physical therapy, 66(2), 206-209.
Brown, A. W. A. (1958). Insecticide resistance in arthropods. Insecticide resistance in arthropods.
Carpes, F. P., Reinehr, F. B., & Mota, C. B. (2008). Effects of a program for trunk strength and stability on pain, low back and pelvis kinematics, and body balance: a pilot study. Journal of bodywork and movement therapies, 12(1), 22-30.
Carr, J. H., & Shepherd, R. B. (2006). The changing face of neurological rehabilitation. Brazilian Journal of Physical Therapy, 10(2), 147-156.
Cug, M. (2012). Effects of swiss ball training on knee joint reposition sense, core strength and dynamic balance in sedentary collegiate students (Doctoral dissertation, Doctoral dissertation. Middle East Technical University).
Daneshmandi H, Alizade M, Gharakhanlo R. (2013). ''Corrective exercises (diagnosis and prescription)''. 11st ed. Tehran, Iran: SAMT Publication, 12-17. (In Persian)
Dastmanesh, S., & Shojaeddin, S. (2011). The Effect of core stabilization training on postural control in subjects with chronic ankle instability. J Jah Uni Med Sci, 9(1).
Faries, M. D., & Greenwood, M. (2007). Core training: stabilizing the confusion. Strength and Conditioning Journal, 29(2), 10.
Gusi, N., Adsuar, J. C., Corzo, H., del Pozo-Cruz, B., Olivares, P. R., & Parraca, J. A. (2012). Balance training reduces fear of falling and improves dynamic balance and isometric strength in institutionalised older people: a randomised trial. Journal of physiotherapy, 58(2), 97-104.
Hanachi, P., & Kaviani, G. (2010). Impact of mini trampoline exercise on dynamic balance in old women. Bimonthly Journal of Hormozgan University of Medical Sciences, 14(2), 148-155. (In Persian)
Higgins, J. P., & Altman, D. G. (2008). Assessing risk of bias in included studies. Cochrane handbook for systematic reviews of interventions: Cochrane book series, 187-241.
Khaliltahmasebi, R., Ghasemi, G., & Faramarzi, S. (2014). The effects of rebound exercises on static and dynamic balance in educable children with mental retardation. (In Persian)
Kosari, S., Keyhani, F., Hamayttalab, R., & ARAB, A. E. (2012). Effect of a Selected Physical Activity Program on the Development of Motor Skills in Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Autism (HFA) Children. (In Persian)
Labafgahsemi, R. (1999). Status of scorpion stings in Iran and their prevention. Behvarz Journal, 2(10), 32-5.
Lee, S. M., Burgeson, C. R., Fulton, J. E., & Spain, C. G. (2007). Physical education and physical activity: results from the School Health Policies and Programs Study. Journal of school health, 77(8), 435-463.
Miklitsch, C., Krewer, C., Freivogel, S., & Steube, D. (2013). Effects of a predefined mini-trampoline training programme on balance, mobility and activities of daily living after stroke: a randomized controlled pilot study. Clinical Rehabilitation, 27(10), 939-947.
Mitsiou, M., Sidiropoulou, M., Giagkazoglou, P., & Tsimaras, V. (2011). Effect of trampoline-based intervention program in static balance of children with developmental coordination disorder. Br J Sports Med, 45(2), e1-e1.
Moreland, J., Finch, E., Stratford, P., Balsor, B., & Gill, C. (1997). Interrater reliability of six tests of trunk muscle function and endurance. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, 26(4), 200-208.
Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J. (1999). Developmental dyslexia: The role of the cerebellum. In Dyslexia: advances in theory and practice (173-196). Springer, Dordrecht.
Oja, P., & Tuxworth, B. (Eds.). (1995). Eurofit for adults: Assessment of health-related fitness. Council of Europe.
Panjan, A., & Sarabon, N. (2010). Review of methods for the evaluation of human body balance. Sport Science Review, 19(5-6), 131-163.
Powers, M. E. (1996). Vertical jump training for volleyball. Strength & Conditioning Journal, 18(1), 18-23.
Rinne, M. B., Pasanen, M. E., Miilunpalo, S. I., & Oja, P. (2001). Test-retest reproducibility and inter-rater reliability of a motor skill test battery for adults. International journal of sports medicine, 22(03), 192-200.
Robinson, R. L., & Nee, R. J. (2007). Analysis of hip strength in females seeking physical therapy treatment for unilateral patellofemoral pain syndrome. Journal of orthopaedic & sports physical therapy, 37(5), 232-238.
Sayadinejad T, Abdolvahab m, Akbarfahimi M, Jalili M, Rafei SH, Baghestani A. (2013) ''The effect of progressive resistance training on balance performance in children with Down syndrome 8-12 ages'', Modern Rehabilitation Journal. 7(1): 29-33.
Shields, N., & Taylor, N. F. (2010). A student-led progressive resistance training program increases lower limb muscle strength in adolescents with Down syndrome: a randomised controlled trial. Journal of Physiotherapy, 56(3), 187-193.
Shorer, Z., Becker, B., Jacobi-Polishook, T., Oddsson, L., & Melzer, I. (2012). Postural control among children with and without attention deficit hyperactivity disorder in single and dual conditions. European journal of pediatrics, 171(7), 1087-1094.
Sisi, S. Z. H., Sadeghi, H., & Nabavi, S. M. (2013). The effects of 8 weeks of rebound therapy and Pilates practices on static and dynamic balances in males with multiple sclerosis. Advances in Environmental Biology, 4290-4294.
Smith S, Cook D. (2007). Rebound therapy. Learning Disability: Physical Therapy Treatment and Management-A collaborative approach. 2nd ed. Hoboken: John Wiley and Sons, 249-62.
Wernick-Robinson, M., Krebs, D. E., & Giorgetti, M. M. (1999). Functional reach: does it really measure dynamic balance?. Archives of physical medicine and rehabilitation, 80(3), 262-269.
Willardson, J. M. (2007). Core stability training: applications to sports conditioning programs. The Journal of Strength & Conditioning Research, 21(3), 979-985.
Witham, A., Turton, M., & Shannon, H. (2012). The effect of rebound therapy on functional outcomes in children with mild physical impairments. APCP Journal, 3(1), 49-54.
Fallah yakhdani H, Khoram M, Kordi M, Abedinzadeh S. (2018). The Effect of Eight Weeks of Jumping Training on Improvement of Balance and Core Stability System of Female. TB, 16(5), 77-85.
Yousefichaijan, P., Sharafkhah, M., Rafiei, M., & Salehi, B. (2016). Attention-deficit/hyperactivity disorder in children with overactive bladder; a case-control study. Journal of renal injury prevention, 5(4), 193
Zang, Y., Gu, B., Qian, Q., & Wang, Y. (2002). Objective measurement of the balance dysfunction in attention deficit hyperactivity disorder children. Chin J Clin Rehabil, 6, 1372-1374.