تأثیر تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته بر تعادل پویای دانش‌آموزان کم توان ذهنی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

2 دانشیار آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

چکیده

زمینه و هدف: عقب‌ماندگی ذهنی یکی از رایج‌ترین معلولیت‌های ذهنی است که با اختلال در حفظ تعادل در مبتلایان همراه می‌باشد. هدف از این تحقیق مقایسه تأثیر برنامه تمرینی ثبات مرکزی و برنامه تمرینی زنجیره حرکتی بسته بر تعادل پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود.
روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی که بر روی 45 دانش‌آموز پسر کم‌توان ذهنی انجام شد، آزمودنی‌ها در سه گروه 15 نفره کنترل، ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته قرار گرفتند. گروه‌های تجربی 8 هفته و هفته‌ای سه بار تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته را انجام دادند. در پیش‌آزمون و پس‌آزمون از تست برخاستن و رفتن برای اندازه‌گیری تعادل پویای سه گروه استفاده شد. از آزمون آماری تحلیل واریانس یکراهه برای بررسی تفاوت‌های بین گروهی استفاده شد. نتایج به‌دست آمده در سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 بررسی شدند.
یافته‌ها: در نتایج آزمون تعادل پویا بین گروه‌های ثبات مرکزی و کنترل (000/0=p)، زنجیره حرکتی بسته و کنترل (006/0=p) و همچنین گروه‌های ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته (002/0=p) تفاوت معنی‌داری مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: تمرینات ثبات مرکزی و زنجیره حرکتی بسته باعث بهبود تعادل ایستا و پویای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی شدند و از این تمرینات می‌توان برای بهبود تعادل در برنامه‌های توانبخشی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


Ahmadi, R., Hasan, D., & Hosin, B. A., (2012). The effect of 6 weeks core stabilization training program on the balance in mentally retarded students. Sports Medicine Journal/Medicina Sportivâ, 8(4), 496-501.
Anoop, A., Kalpana, Z., Jitender, M., & Kumar, S., (2010). Effect of core stabilization training on dynamic balance in non-professional sports players. Indian Journal of Physiotherapy and Occupational Therapy—An International Journal, 4(4), 18-22.
Balci, P., Tunay, V. B., Baltaci, G., & Atay, A. O. (2009). The effects of two different closed kinetic chain exercises on muscle strength and proprioception in patients with patellofemoral pain syndrome. Acta orthopaedica et traumatologica turcica, 43(5), 419-425.
Bliss, L. S., & Teeple, P. (2005). Core stability: the centerpiece of any training program. Current sports medicine reports, 4(3), 179-183.
Carmeli, E., Kessel, S., Coleman, R., & Ayalon, M. (2002). Effects of a treadmill walking program on muscle strength and balance in elderly people with Down syndrome. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, 57(2), 106-110.
Clary, S., Barnes, C., Bemben, D., Knehans, A., & Bemben, M. (2006). Effects of ballates, step aerobics, and walking on balance in women aged 50–75 years. Journal of sports science & medicine, 5(3), 390-399.
Cosio-Lima, L. M., Reynolds, K. L., Winter, C., Paolone, V., & Jones, M. T. (2003). Effects of physioball and conventional floor exercises on early phase adaptations in back and abdominal core stability and balance in women. The Journal of Strength & Conditioning Research, 17(4), 721-725.
Dannelly, B. D., Otey, S. C., Croy, T., Harrison, B., Rynders, C. A., Hertel, J. N., & Weltman, A. (2011). The effectiveness of traditional and sling exercise strength training in women. The Journal of Strength & Conditioning Research, 25(2), 464-471.
Gholami Borujeni, B., Moradi, M. R., & Ghasemi, B., (2015). A survey on the effect of core stabilization training program on the static and dynamic balance of mentally retarded students. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty, 13(2), 147-153. [In Persian]
Gorla, J. I., Leonardo, T. C., & Paulo, F. A., (2010). Performance of balance beam task of KTK by people with intellectual disability. J Artigo, 4, 11-101.
Granacher, U., Lacroix, A., Muehlbauer, T., Roettger, K., & Gollhofer, A. (2013). Effects of core instability strength training on trunk muscle strength, spinal mobility, dynamic balance and functional mobility in older adults. Gerontology, 59(2), 105-113.
Hessari F, Norasteh A, Daneshmandi H, Mahdavi S (2011). The Effect Of 8 Weeks Core Stabilization Training Program On Balance In Deaf Students, Ortakand S.M. /Medicina Sportiva, 15 (2): 56-61. [In Persian]
Jeffreys, I. (2002). Developing a progressive core stability program. Strength & Conditioning Journal, 24(5), 65-66.
Johnson, E. G., Larsen, A., Ozawa, H., Wilson, C. A., & Kennedy, K. L. (2007). The effects of Pilates-based exercise on dynamic balance in healthy adults. Journal of bodywork and movement therapies, 11(3), 238-242.
Kahle, N. L., & Gribble, P. A. (2009). Core stability training in dynamic balance testing among young, healthy adults. Athletic Training and Sports Health Care, 1(2), 65-73.
Kwon, Y. J., Park, S. J., Jefferson, J., & Kim, K. (2013). The effect of open and closed kinetic chain exercises on dynamic balance ability of normal healthy adults. Journal of physical therapy science, 25(6), 671-674.
Mohammadi, M., Fatahi, s., sheikh, M., & Mohammadi, B. (2015). The effect of core stability training on static and dynamic balance in children Down’s syndrome. Journal of research in sport rehabilitation, 3 (5), 51-58. [In Persian]
Olmsted, L. C., Carcia, C. R., Hertel, J., & Shultz, S. J. (2002). Efficacy of the star excursion balance tests in detecting reach deficits in subjects with chronic ankle instability. Journal of athletic training, 37(4), 501-506.
Petrofsky, J. S., Cuneo, M., Dial, R., Pawley, A. K., & Hill, J. (2005). Core strengthening and balance in the geriatric population. Journal of Applied Research in Clinical and Experimental Therapeutics, 5(3), 423-430.
Samson, K. M., Sandrey, M. A., & Hetrick, A. (2007). A core stabilization training program for tennis athletes. Athletic Therapy Today, 12(3), 41-46.
Sekendiz, B., Cug, M., & Korkusuz, F. (2010). Effects of Swiss-ball core strength training on strength, endurance, flexibility, and balance in sedentary women. The Journal of Strength & Conditioning Research, 24(11), 3032-3040.
Swaney, M. R., & Hess, R. A. (2003). The effects of core stabilization on balance and posture in female collegiate swimmers. J Athl Train S, 38, 95.
Tse, M. A., Mcmanus, A. M., & Masters, R. S. (2005). Development and validation of a core endurance intervention program: implications for performance in college-age rowers. The Journal of Strength & Conditioning Research, 19(3), 547-552.
Woollacott, M. H., & Shumway-Cook, A. (1990). Changes in posture control across the life span—a systems approach. Physical therapy, 70 (12), 799-807.
Yalfani, A., Gholami Borujeni, B., & Ahmadnezhad, L. (2016). Comparing the effect of Core Stability Trainings and Closed Kinetic Chain Trainings on the Postural Control of Mentally Retarded Students. Community Health Journal, 10(2), 33-41. [In Persian]
Yim-Chiplis, P. K., & Talbot, L. A. (2000). Defining and measuring balance in adults. Biological research for nursing, 1(4), 321-331.